Voor wie?

Voor wie is artrokinesiologie geschikt?

Artrokinesiologie is bestemd voor klachten in het hele gewrichtensysteem. Het meest voorkomend zijn klachten van

• nek, schouder, elleboog, pols en vingergewrichten;
  • rug, heup, knie, enkel, voet en teengewrichten;
  • whiplash, RSI bekkeninstabiliteit, hernia.

Ook klachten die ontstaan omdat een probleem in de wervelkolom doorwerkt op het autonome (vegetatieve) zenuwstelsel kunnen met artrokinesiologie gunstig worden beïnvloed, zoals

• hoofdpijn, migraine, duizeligheid;
  • keel-, neus- en oorklachten;
  • vermoeidheid en depressies.

Mensen die te maken hebben met een of meer van bovenstaande klachten kunnen baat hebben bij een artrokinesiologiebehandeling.

Voor welke leeftijd is artrokinesiologie geschikt?

Artrokinesiologie is geschikt voor mensen van alle leeftijden. Het is gebleken dat ook bij mensen die al jarenlang klachten hebben, heel goede resultaten te boeken zijn. Speciale aandacht gaat uit naar de behandeling van kinderen.

Bij veel baby’s krijgt de wervelkolom het aardig te verduren tijdens de bevalling. Huilbaby’s, of baby’s met een dwangstand van het hoofdje kunnen baat hebben bij een (eenmalige) artrokinesiologiebehandeling. Grotere kinderen kunnen lelijk vallen tijdens het spelen soms met schade aan de wervelkolom tot gevolg. Dat kan op latere leeftijd leiden tot uitwijkhoudingen en bijbehorende klachten als krom staan, raar lopen, spierpijn, X benen of O benen. Artrokinesiologie op jonge leeftijd voorkomt erger en voorkomt nodeloze pijn.

Pijn is een belangrijk signaal

Pijn is een signaal van het lichaam om aan te geven dat er iets mis is. Iemand die pijn heeft gaat op onderzoek uit om te achterhalen wat die pijn veroorzaakt. Pijn is dus eigenlijk heel belangrijk voor het behoud van gezond weefsel bij iedereen die een normaal leven leidt.

Pijnlijke gewrichten

Veel mensen krijgen gedurende hun leven te maken met een pijnlijk gewricht of pijnlijke gewrichten. Dat kan komen door een valpartij, overbelasting of een sportblessure. Soms is een probleem met het gewricht aangeboren. Meestal herstelt het gewricht wel weer, maar er kunnen ook blijvende problemen ontstaan.

De ‘uitwijkhouding’

Als een van de gewrichten in het lichaam pijnlijk is, dan probeert het lichaam ‘automatisch’ (uit een reflex) dat gewricht zoveel mogelijk te ontzien. Bijvoorbeeld door minder op het gewricht te leunen. Het lichaam gaat dan in een andere stand staan en belast daardoor andere spieren en gewrichten extra. In technische termen heet dat een ‘uitwijkhouding’. Veel voorkomende uitwijkhoudingen zijn scheefstand van het hoofd, verschil in schouderhoogte, bochten in de wervelkolom of een scheefstaand bekken.

Meer slijtage door uitwijkhouding

Zo’n uitwijkhouding is misschien nuttig om pijn te vermijden, maar het lost de problemen beslist niet op. De gewrichten en spieren die extra hard moeten werken om het pijnlijke gewricht te ontzien slijten harder, terwijl het pijnlijke gewricht als het ware ‘vastroest’, omdat het bijna niets meer hoeft te doen. De spieren verslappen en geven het gewricht nog maar weinig steun.

De oorsprong van de pijn

Doordat andere spieren en gewrichten extra belast worden en overbelast kunnen raken, kan het gebeuren dat steeds meer spieren en gewrichten ontzien moeten worden en uitwijkhoudingen steeds extremere vormen aannemen. De uiteindelijke gewrichten die klachten geven hoeven geen directe relatie te hebben met de oorspronkelijk gevoelige gewrichten. Deze kunnen daardoor snel over het hoofd gezien worden terwijl zich hier toch de oorsprong van de klachten bevindt. Pijnlijke gewrichten en spieren, maar ook de bijbehorende uitwijkhouding kunnen allerlei klachten veroorzaken. Naast pijn aan gewrichten en spieren kunnen bijvoorbeeld ook hoofdpijnen en vermoeidheid optreden.

Geen rigoureuze ingrepen nodig

Tijdelijk is vaak nog een oplossing mogelijk met bijvoorbeeld massage. Corrigeren van de uitwijkhouding met operaties of korsetten is helemaal niet nodig. Sterker nog het kan averechts werken. Artrokinesiologie biedt een unieke oplossing, juist omdat het alle gewrichten van het menselijke lichaam, met hun bijbehorende spieren en zenuwen als één geheel bekijkt. Alle gewrichten worden onderzocht en behandeld ook de ogenschijnlijke gezonde gewrichten worden behandeld waardoor de oorzaak wordt aangepakt.

Voor wie is artrokinesiologie geschikt?