Door je rug gaan

Dit is een artikel van artrokinesioloog en fysiotherapeut Dhr. G.K. Heemstra.
Gepubliceerd op 10 februari 2021.

Plotseling schiet de pijn in je rug

Door je rug gaan is heel pijnlijk en vervelend maar helaas is het veelvoorkomend. Volgens Wikipedia heeft ongeveer 80% van de mensen last of heeft last gehad van rugklachten. Met name last van de onderrug. Plotseling schiet de pijn erin bij een onverhoedse beweging. Je lichaam geeft je een seintje: het kan de spanning niet langer aan en via pijn laat het je weten dat je rustig aan moet doen.

Wat kun je doen aan rugpijn?

Waardoor ga je door je rug?

Bij door je rug gaan is de oorzaak meestal voor de hand liggend. Het heeft iets te maken met je houding en met overbelasting. Je rug raakt overbelast door een verkeerde belasting. Soms gebeurt het door langdurig in een verkeerde houding te zitten of te staan en dan sluipt de pijn er langzaam in. Dan word je wakker met rugpijn of ga je door je rug bij iets simpels als wat van de grond rapen.

Acuut door je rug gaan

Maar je kunt ook acuut door je rug gaan als je bijvoorbeeld een compleet verkeerde beweging maakt, denk aan:

• Draaien en tillen tegelijk
  • Te zwaar tillen
  • Plotselinge verkeerde bewegingen

Dan schiet de pijn er als een messteek in. De spieren in je rug beschermen je lichaam en komen op spanning te staan. Als je lichaam zegt: tot hier en niet verder, voel je de pijn. Dat is het signaal om de beweging te stoppen.

Van je rug uitstraling naar andere delen van het lichaam

We hebben het al eerder gehad over pijn in je middenrif uitstralend naar rug. Als je door je rug gaat heb je niet alleen last van je rug maar vaak ook van andere delen van je lichaam. De pijn kan uitstralen naar een been, soms zelfs beide benen. Je krijgt een doof gevoel of tintelingen. Soms ervaar je ook krachtverlies. Dan heb je het gevoel dat je zo door je benen kunt zakken. Dat zijn verontrustende ervaringen die maken dat je snel van je rugpijn en van die uitstralende effecten af wilt. Hoe kun je dat het beste doen?

Oefening als je door je rug bent gegaan

Als je door je rug bent gegaan is het belangrijk om in beweging te blijven. Rust roest. Dat wil zeggen: je moet wel bewegen maar je rug niet belasten. Dat betekent onder andere veel wandelen. Daarmee ontlast je de rug, houd je de gewrichten soepel en je rugspieren actief. Maar wat als je niet eens uit je bed kunt komen van de pijn? Of na lang zitten niet meer weet welke houding je moet aannemen tegen de pijn? Dan kun je deze oefening proberen.

1. Ga op je buik liggen op een stevige ondergrond, bijvoorbeeld op een dun matje op de vloer, geen zachte bank of matras. Daardoor krijg je de anatomisch correcte houding van je rug en kunnen de spieren ontspannen. De spieren komen tot rust en de spanning wordt minder. Houd deze positie een paar minuten aan totdat de pijn en spierspanning in de rug zijn afgenomen. Is zelfs deze houding al gevoelig? Begin dan eerst met een kussen onder de buik.
  2. Rek jezelf vervolgens een beetje op door je handen onder je kin te leggen. Maak je rug een beetje hol.
  3. Als dat goed gaat breng dan twee vuisten onder je kin. Je rug wordt nog iets holler.
  4. Als je dat ook nog lukt ga dan nog een stapje verder: steun op je ellebogen.
  5. Kom vervolgens rechtop overeind. Duw jezelf overeind, zet een been naar voren en neem eventueel steun op dat been. Let op: draai niet op je zij want dan belast je de rug weer ongunstig.
  6. Ga een stukje lopen.

Gestaag beter worden

Als de pijn uit je rug verdwijnt denk je alles weer te kunnen. Maar ook al kun je weer lekker lopen, pas wel op. De pijn kan even weg zijn maar de weefselschade is er nog wel. Die kan zich weer herstellen maar dit gaat langzaam en soms met horten en stoten. Het kan een tijdje goed gaan maar na een verkeerde beweging kan de rugpijn er zo weer inschieten. Je kunt gemakkelijk nog een keer door je rug gaan. Pas dan de oefening opnieuw toe. Je zult zien dat het steeds beter gaat.

Door je rug gaan en artrokinesiologie

Door je rug gaan is pijnlijk maar met de juiste behandeling kan die ook weer snel worden hersteld. Artrokinesiologie zorgt dat de gewrichten weer met elkaar in balans komen en dat alle spieren, ook de kleine spieren, weer mee gaan doen om de rug in haar oorspronkelijke kracht terug te brengen.  Veel mensen denken dat het je in de rug schiet doordat de tussenwervelschijven verschuiven. Soms is dat ook zo maar doorgaans ligt de oorzaak in een ander gebied. Het kan ook een disfunctie van de facetgewrichten zijn of van de kleine spiertjes van de wervelkolom.

Artrokinesiologie mobiliseert de gewrichten

Artrokinesiologie mobiliseert alle gewrichten in het lichaam. Daarnaast werkt artrokinesiologie ook op het centrale zenuwstelsel van waaruit de grote en kleine spieren worden aangestuurd. Bij te veel prikkels vanuit het zenuwstelsel zal een spier namelijk verkrampen, bij te weinig prikkels ontstaat verminderde functie of krachtverlies. Door op het centrale zenuwstelsel te werken wordt er weer een neutrale spierspanning opgebouwd. De rug kan zo op den duur weer volledig belast worden.

pijn rmiddenrif uitstralend naar rug

Vrijblijvend adviesgesprek

Door je rug gaan is pijnlijk en vervelend. Helpt de oefening niet voldoende? Artrokinesiologie biedt uitkomst. Artrokinesiologie is een nieuwe therapie die zorgt voor balans in het lichaam.

Neem contact op met therapeut Dhr. G.K. Heemstra voor vrijblijvend advies over rugklachten.