Pijn tussen schouderbladen

Dit is een artikel van:
artrokinesioloog en fysiotherapeut Dhr. G.K. Heemstra.
Gepubliceerd op 31 maart 2021.

Last van pijn tussen schouderbladen

Pijn tussen schouderbladen komt veel voor wanneer u achter uw bureau zit. U heeft lang en geconcentreerd gewerkt, voorovergebogen over uw bureau en toetsenbord. Of u heeft er een lange autorit op zitten. En als u overeind komt voelt u een stekende pijn tussen de schouderbladen of een zeurend zwaar gevoel. Het kan zelfs uitstralen naar uw nek, hoofd, schouders of armen. Dit gevoel hoeft niet spontaan te komen (zoals bij door je rug gaan) maar kan er ook langzaamaan insluipen. Wat kunt u doen aan zo’n lastige pijn?

Langdurig verkeerde houding

Het is duidelijk waardoor de pijn tussen de schouderbladen is ontstaan: dat heeft alles te maken met hard en geconcentreerd werken en verkeerde houding. Soms zitten mensen urenlang in dezelfde houding over hun toetsenbord gebogen en krijgen daardoor pijn tussen hun schouderbladen.

U kunt het ook krijgen nadat u een lange autorit hebt gemaakt. In beide gevallen zit u langdurig in een verkeerde houding waarbij de spieren zich continu aanspannen zonder te bewegen. En daar zit de oorzaak.

Lastige pijn

Tja, en dan zit u met de pijnlijke gevolgen. U herkent het vast wel, die zeurende of stekende pijn. U komt maar moeizaam weer overeind uit uw kantoor- of autostoel. En als u weer verder rijdt of werkt belemmert die pijn u om op een prettige en pijnloze manier te zitten.

Hoe u uw handen ook houdt, hoe u ook gaat zitten, de pijn blijft irritant aanwezig. Misschien dat het helpt om uw bovenrug even los te gooien, maar hoe doet u dat? Zelfs diep ademhalen wordt lastig. Als u inademt met de borst omhoog scharnieren uw ribben ten opzichte van de wervels mee. En dat levert pijn op. De pijn is er elke (werk)dag en wordt soms zelfs erger. Hoe moet u nu zitten om uw werk weer goed te kunnen blijven doen?

Voorkomen is beter dan …

Hoe komt u van die pijn tussen schouderbladen af? Dat begint al bij het voorkomen ervan. Het belangrijkste is dat u probeert om niet te lang in dezelfde houding te zitten. Dus wissel veel van houding, ga even anders zitten, even rechtop, even draaien. Onthoud dit: de beste houding is de volgende houding. Het menselijk lichaam is niet gemaakt om lang stil te zitten maar om te bewegen. Dus als u een goede (pijnvrije) houding gevonden hebt, blijf hier niet te lang in zitten. Wissel ook deze houding weer af. Dat is de beste manier om klachten te voorkomen.

Pijn tussen schouderbladen tijdens autorijden

Dat geldt ook voor autorijden. Probeer tijdens het autorijden te verzitten. Houd elke 2 uur een paar minuten pauze: stap even uit de auto, loop een rondje. Even rekken en strekken en rondjes draaien per arm kan al een heel erg positieve invloed hebben. Dat helpt om niet in slaap te vallen maar hierdoor komen uw spieren in beweging wat afvalophoping vermindert en zo ook klachten.

Eenvoudige oefeningen

Soms zijn die vastzittende bovenrug of pijn tussen schouderbladen niet tijdig of goed te voorkomen. Dan kunt u ze wellicht wel oplossen door de volgende eenvoudige oefeningen te doen. U kunt ze combineren of afzonderlijk gebruiken.

• Oefening 1: Tennisbal

• Pak een tennisbal en plaats die tussen een muur en uw rug op de pijnlijke, vastzittende plek. Beweeg uw rug langs de muur en laat de tennisbal de pijnlijke plek masseren. Op deze manier kunt u de knopen loskrijgen. Als u de intensiteit wilt verhogen kunt u een -harder- golfballetje gebruiken.
  • Oefening 2: Arm aantrekken

• Beweeg uw linkerarm voor uw lichaam langs en pak met uw rechterhand uw linkerelleboog. Trek de arm nog een beetje aan en voel de spierspanning in uw schouderbladen en rug. Herhaal de oefening met uw rechterarm.
  • Oefening 3: Arm roteren

• Draai per arm rondjes voorwaarts en rondjes achterwaarts. Zo mobiliseert u niet alleen de schouder maar ook de schoudergordel (schouderblad en sleutelbeen). Daarnaast wordt de doorbloeding gestimuleerd wat afvalophoping in de spieren voorkomt.

Let op!
Om uit te sluiten dat de klachten niet hartgerelateerd zijn is het goed te constateren dat de klachten zich niet ook aan de borst begeven. Indien de klachten ook een drukkend gevoel op de borst geven wat toeneemt bij fysieke inspanning is het raadzaam uw huisarts te raadplegen.

Nog steeds klachten?

Als de klachten niet afnemen kan artrokinesiologie zorgen voor verlichting. Artrokinesiologie kijkt naar de basis van het probleem. Door het mobiliseren van de wervels kan het probleem opgelost worden. Om de oorzaak vast te stellen is het belangrijk om naar de gehele wervelkolom te kijken. Met artrokinesiologie kijken we zelfs naar het gehele lichaam. De wervelkolom leunt op het bekken en het bekken leunt weer op de benen.

Scheefstand van wervels kan pijn tussen schouderbladen veroorzaken

Soms kan uw rug een scheefstand hebben. Ligt dat nou aan de rug of ligt de oorzaak ergens anders? Een disfunctie in de enkel kan bijvoorbeeld leiden tot een uitwijkhouding. Dat resulteert in een scheve houding en kan een overbelasting in de bovenrug veroorzaken. Dit maakt de rug kwetsbaarder voor pijn tussen de schouderbladen bij langdurige statische belasting zoals bureauwerk en autorijden. Daarom is het van groot belang om naar het gehele lichaam te kijken.

Artrokinesiologie kijkt naar het hele lichaam

Pijn tussen schouderbladen heeft vaak een oorzaak die elders ligt, daarom is het belangrijk om naar het gehele lichaam te kijken. Artrokinesiologie mobiliseert het hele lichaam om de oorzaak bij de bron aan te pakken.

Artrokinesiologie is een manuele therapie en een afgeleide van fysiotherapie (Kinesitherapie is een Belgische therapie die we in Nederland fysiotherapie noemen). Het is de leer (logie) van de beweging (kinesi) van de gewrichten (artro). Lees hier meer over de behandeling.

pijn rmiddenrif uitstralend naar rug

Vrijblijvend advies

Pijn tussen uw schouderbladen is erg vervelend. Helpt de oefening niet voldoende? Artrokinesiologie biedt uitkomst. Artrokinesiologie is een nieuwe therapie die zorgt voor balans in het lichaam.

Neem contact op met therapeut Dhr. G.K. Heemstra voor vrijblijvend advies over rugklachten.