Pijn middenrif uitstralend naar rug

Dit is een artikel van artrokinesioloog en fysiotherapeut Dhr. G.K. Heemstra.
Gepubliceerd op 30 augustus 2021.

Pijn in het middenrif, uitstralend naar de rug

Middenrifpijn kan zorgen voor rugklachten? Lastig en pijnlijk. Hoe komt u eraan? En belangrijker nog: hoe komt u eraf?

Middenrifpijn en spierpijn onderrug

Middenrifpijn kan heel ongemakkelijk zijn, helemaal als het uitstraalt naar de rug. U weet niet meer hoe u moet zitten of liggen om de middenrifpijn te verminderen. Pijn in middenrif kan op allerlei manieren worden veroorzaakt. Soms heeft u -te- zwaar getild, heeft u uw rug verdraaid of een vreemde beweging gemaakt tijdens het sporten of bijvoorbeeld een huishoudelijke klus. Of heeft u te lang gezeten of gestaan in dezelfde houding en straalt het uit naar de bovenrug waardoor pijn tussen schouderbladen ontstaat. Soms weet u zelf wel wat u heeft gedaan of getild en soms heeft u gewoon geen idee. Maar wat u wel weet: u wilt zo snel mogelijk van die lastige middenrifpijn en de rugklachten af. Maar hoe?

Middenrif klachten symptomen

Het middenrif of diafragma is het gebied van het lichaam tussen borst en buikholte. Boven het middenrif zitten het hart en de longen. Onder het middenrif bevinden zich voornamelijk de maag en darmen. Echt een gebied waarin spanningen kunnen opspelen en klachten kunnen ontstaan. Ook al is de exacte locatie soms moeilijk te vinden, u weet wel waar het ongeveer zit in uw middenrif en ook dat de pijn uitstraalt naar uw rug.

Waar zit de pijn precies

Maar u kunt moeilijk vertellen waar de pijn precies zit, laat staan waar hij vandaan komt. Door de pijn bent u vaak minder beweeglijk. Sporten wordt lastig en soms kun u uw werk niet meer goed doen. Helemaal vervelend wordt het als u pijn heeft bij het opstaan, wassen, zitten of lopen. Want als de pijn in uw middenrif uw dagelijkse bezigheden gaan belemmeren gaat dat vaak ten koste van uw algemeen welbevinden.

Wat kunt u doen aan middenrifpijn

Hoe los u middenrifpijn en verwante rugklachten op? Als u weet waardoor het wordt veroorzaakt kunt u het probleem soms eenvoudig oplossen: niet meer zwaar tillen of die vreemde beweging vermijden. Vaak is een pijnstiller een oplossing: dan bent u snel van uw klachten af. Maar u weet dan niet wat de oorzaak is. De echte oplossing is om juist die oorzaak op te zoeken en aan te pakken.

Behandeling tegen drukkende pijn middenrif uitstralend naar rug

Er zijn meerdere manieren om drukkende pijn middenrif uitstralend naar rug te behandelen. Behalve met medicatie is ook een operatie of een therapie mogelijk. Een operatie is vrij ingrijpend en een vergaande oplossing. U houdt het eenvoudiger door eerst een therapie in te gaan. Dat heeft als grote voordeel dat je snel resultaat heeft en dat de kosten beperkt blijven. Vaak ontdekt u bij de eerste behandeling al een oorzaak. Er kunnen dan al specifieke probleemgebieden aangewezen worden. U voelt het namelijk meteen als deze gebieden aangeraakt worden.

Uitwijkhouding aangenomen

Wat wij vaak zien in de praktijk, is dat er een verkeerde houding van het lichaam is ontstaan. Dan is het de vraag of deze is aangewend of dat het lichaam niet anders kan. Door een storing in andere gewrichten neemt het lichaam een uitwijkhouding aan om deze gewrichten te ontzien. Hoewel deze uitwijkhouding niet ideaal is is het op dit moment wel de meest gunstige houding. Artrokinesiologie helpt om alle gewrichten weer optimaal te laten functioneren zodat u vanzelf de juiste houding aanneemt. Dit is altijd beter dan een houding forceren.

Met artrokinesiologie kunt u middenrifpijn verhelpen

Een van de meest effectieve therapieën bij pijn in het middenrif met uitstraling naar de rug is artrokinesiologie. Dit is een manuele behandeling die uitgaat van kennis van gewrichtsbeweging. De gewrichten rond uw middenrif worden onderzocht en behandeld. Door pijn in uw middenrif kunnen ook andere gewrichten extra aanspannen (bijvoorbeeld in uw rug). Die onbalans veroorzaakt weer overbelasting, ongemak en pijn die uitstraalt naar andere lichaamsdelen.

Met artrokinesiologie kunt u deze beperkingen oplossen en klachten en pijn verhelpen of verminderen.

Gerbrand-Heemstra

Vrijblijvend adviesgesprek

Middenrifpijn en rugklachten zijn vervelend maar hebben in 80% van de gevallen een snelle oplossing. Artrokinesiologie is een nieuwe therapie die zorgt voor balans in uw lichaam.

Neem contact op met therapeut Dhr. G.K. Heemstra, en laat u vrijblijvend adviseren over uw rugklachten en middenrifpijn.